Visbiežāk autovadītāju uzmanību novērš apkārtējās vides trokšņi un skaļi pasažieri

31.07.2023

Новости и пресс релизы

  • 27.08.2024
    Vairāk nekā ceturtā daļa ugunsgrēku notiek mājās. Kā pasargāt sevi no nelaimes?
    More
  • 02.08.2024
    “Gjensidige” rezervējusi vairāk nekā 2 miljonus eiro par vētras nodarītajiem postījumiem Baltijā
    More
  • 07.12.2023
    Kā rīkoties, ja auto uz ceļa saslīd? Skaidro eksperts
    More

Vasara ir laiks, kad cilvēki īpaši bieži dodas uz atpūtas, tūrisma vietām, koncertiem un festivāliem vai citiem tālākiem galamērķiem ar automašīnu. Ir būtiski, lai šie braucieni būtu patīkami un droši kā vadītājam, tā arī pasažieriem. Kā liecina jaunākie Gjensidige valsts iedzīvotāju aptaujas dati - autovadītājiem brauciena laikā visbiežāk traucē dažādas skaņas un runātīgi pasažieri. Šie un citi traucēkļi spēj novērst autovadītāja domas un acu skatienu no ceļa, radot bīstamas un riskantas situācijas. Tādēļ Gjensidige Latvija sagatavojusi vērtīgus padomus, kā koncentrēt uzmanību uz ceļa un izvairīties no liekiem traucēkļiem.

Trešdaļa aptaujāto apgalvo, ka viņu uzmanību, vadot automašīnu, nekad nenovērš kādi traucēkļi, tomēr netrūkst arī dažādu lietu un apstākļu, kas var iztraucēt un ietekmēt autovadītāju uzmanību. Kā liecina aptaujas dati, braucot ar automašīnu, 16% aptaujāto vadītāju uzmanību novērš traucējošas skaņas, 11% traucē runātīgi pasažieri, taču 7% aptaujāto uzmanību var iztraucēt bērni, kuri skaļi uzvedas. Retāk tās ir smaržas (4%) vai mājdzīvnieki (4%).

"Lai brauciens izdotos gan vadītājam, gan pasažieriem, svarīgi ir savā starpā komunicēt, un ne tikai respektēt autovadītāja lūgumus, bet arī pašiem pārliecināties, vai ir kas tāds, kas autovadītājam traucē drošai braukšanai. Savstarpējā komunikācija brauciena sākumā ir būtiska, jo citiem vadītājiem pārāk liela runāšana apgrūtina auto vadīšanu, taču kādam garajā braucienā tas tikai palīdzēs.

Autovadītājiem nevajadzētu klusēt un paciest traucējošus pasažierus, īpaši tad, ja tas apgrūtina spēkrata vadīšanu, piemēram, intensīvā satiksmē vai ja laikapstākļi apgrūtina ceļa redzamību, kad ir nepieciešama maksimāla koncentrēšanās," stāsta apdrošināšanas kompānijas Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzību grupas vadītājs Lauris Zemvalds.

Rūpējies par vadītāja komfortu arī esot pasažiera lomā

Par autovadītāja uzmanību uz ceļa esam atbildīgi arī esot pasažiera lomā, tādēļ vērtīgi ir piedomāt pie savas uzvedības, lai netraucētu autovadītāju. Izvairies no asām kustībām, balss tembra paaugstināšanas vai pēkšņiem un skaļiem izsaucieniem, piemēram, ieraugot kādu dzīvnieku pļavā vai ielas malā. Šāda rīcība var uztraukt vadītāju un ietekmēt braucienu, tāpēc ir svarīgi atcerēties, ka autovadītājs brauciena laikā ir koncentrējies un visu savu uzmanību velta ceļam, un jebkādas negaidītas blakussēdētāju izpausmes var apdraudēt kā braucēju, tā arī citu satiksmes dalībnieku drošību.

Bieži vien blakussēdētāji aktīvi seko līdzi brauciena gaitai, satiksmes plūsmai, un vadītājam sniedz savas rekomendācijas kā uzlabot braukšanu. Ļoti noderīgi var būt ieteikumi par labākā maršruta izvēli, atbilstošu braukšanas ātrumu vai iespējamiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Turpretī aizrādījumi un komentāri par braukšanas manierēm, pārkāpumiem vai maršruta izvēli vadītājus var kaitināt, tādējādi novēršot. Šādās situācijās abām pusēm jāizvērtē un jānorunā, kad blakussēdētājs drīkst izteikt savus komentārus par šofera braukšanas manieri vai ko citu.

Ja iespējams, nodod šofera amatu citam

Var gadīties, ka dažādi apstākļi un traucēkļi spēj nokaitināt autovadītāju un ietekmēt braukšanu. Ja, braucot ar auto, jūti, ka apkārtējie trokšņi, bērni, kas skaļi sarunājas vai citi apstākļi nelabvēlīgi ietekmē tavu braukšanas stilu, manieres, tu sāc braukt agresīvi vai vienkārši ir grūti nosēdēt pie stūres, apmainies ar kādu citu cilvēku, kam ir autovadītāja tiesības. Ja šādas iespējas nav, apstājies uz nelielu atpūtas pauzi vai centies meklēt kādu citu risinājumu. Pats galvenais, lai brauciens būtu patīkams gan šoferim, gan pasažieriem.
Aptauja veikta šā gada aprīlī sadarbībā ar pētījumu kompāniju "Nielsen", kopumā aptaujājot 1600 iedzīvotājus vecumā no 16 līdz 64 gadiem.