Akvaplanēšanas ceļvedis: ko darīt, ja automašīna "saslīd"

22.12.2021

Jaunumi un preses relīzes

  • 12.12.2024
    Sveces, kaķi un cepampapīrs: kā nosargāt Ziemassvētkus
    More
  • 05.12.2024
    Apledojums, sniegs un slapjdraņķis. Kā uz ceļa pasargāt sevi un citus
    More
  • 22.11.2024
    Rudens un ziemas tumšais laiks – pārdomām, nevis nomāktībai
    More

 Akvaplanēšana jeb auto slīdēšana uz mitra ceļa ir bīstams braukšanas risks, par kuru daudzi ir dzirdējuši un daži pat sastapušies, taču, kas joprojām bieži tiek ignorēts, neizvērtējot tā bīstamību. Velti, jo, atkarībā no apstākļiem, riepas var zaudēt saķeri ar ceļu jau no ātruma 50 km/h. Risku pastiprina ātruma ierobežojumu neievērošana, nesavlaicīga riepu maiņa, kā arī neatbilstoša rīcība bīstamā situācijā. Raksta turpinājumā noskaidro, kas ir akvaplanēšana, kāpēc tā rodas un kā rīkoties, ja ir gadījies nonākt šajā bīstamajā situācijā uz ceļa! 

Ieteikumi, kā rīkoties, lai nepieļautu akvaplanēšanu

To, kas ir akvaplanēšana, jau nedaudz ieskicējām raksta sākumā, bet būtībā tas nozīmē pilnīgu vai daļēju saķeres zudumu, ko izraisa ūdens slāņa klātbūtne, kas atdala braucoša transportlīdzekļa riepas no ceļa. Pēc CSDD datiem, pēdējos gados 20,5 % jeb piektdaļa avāriju Latvijā ir notikušas tieši akvaplanēšanas rezultātā. Diemžēl visbiežāk bīstamas situācijas rada braucēju pārgalvība, pārkāpjot ātrumu vai nerūpējoties par sava spēkrata tehnisko stāvokli.

Pareizas braukšanas ātruma un trajektorijas izvēle

Pirmais un galvenais risks, kas noved pie akvaplanēšanas, ir braukšanas ātruma pārsniegšana. Vieglo automašīnu riepām ir drenāžas rievas, kas paredzētas, lai novadītu noteiktu ūdens daudzumu no tām. Taču, kad automašīna iebrauc ūdens peļķē ar lielu ātrumu, rievas fiziski netiek galā ar ūdens atgrūšanu. Rezultātā starp riepu un ceļu izveidojas ūdens plēve, un saķere tiks zaudēta. Tādēļ pirmais un acīmredzamākais veids, kā izvairīties no šī bīstamā efekta, ir izvēlēties pareizo braukšanas ātrumu. Nolietotas vai nepietiekami piepumpētas riepas mitra ceļa posmā var zaudē saķeri ar virsmu jau pie 50 km/h. Savukārt jaunas riepas saglabā saķeri ar ceļa virsmu līdz pat 100 km/h. Optimālā ātruma izvēle, ņemot vērā ūdens daudzumu uz ceļa, brauktuves vienmērīgumu, riepu veidu un stāvokli, automašīnas svaru un citus faktorus var mazināt akvaplanēšanas efektu vai pat palīdzēt izvairīties no tās pilnībā. Papildus ātrumam jāatceras arī par trajektoriju - riepas pēc iespējas efektīvāk "iztukšojas" no ūdens, braucot vienmērīgi taisnā līnijā. Tādēļ, ja ceļš ir manāmi slapjš, ir pēc iespējas jāizvairās no liekas braukšanas joslu maiņas, kā arī apdzīšanas un straujiem apbraukšanas manevriem un jāatceras, ka pagriezieni ir jāveic lēnāk nekā parasti.

“Kas ir akvaplanēšana un viens no tās galvenajiem riskiem?. Jo mazāks ir rievu dziļums, jo mazāk ūdens tās var iztukšot. Attiecīgi nolietota riepa ir daudz mazāk efektīva cīņā par saķeri ar slapju ceļu, nekā jauna. Tādēļ, ja tas vēl nav paspēts izdarīt, autobraucējiem ir ieteicams pārliecināties par riepu stāvokli un nepieciešamības gadījumā nomainīt tās pret jaunām," atgādina Gjensidige Latvija Transportlīdzekļu atlīdzības grupas vadītājs Andris Balodis.

Rīcības plāns, ja akvaplanēšana ir sākusies

Katra automašīna akvaplanēšanas apstākļos uzvedas un reaģē atšķirīgi, atkarībā no braukšanas stila un riepu veida. Tomēr jebkurā gadījumā autovadītājiem būtu jāzina, kas ir akvplanēšana un kā tādā situācijā pareizi reaģēt un rīkoties. Ja autovadītājs jūt, ka automašīna pēkšņi ir “uzpeldējusi”, galvenais ir negriezt stūri un nespiest bremzes pedāli. Ūdens plēve zem riteņa nav ledains ceļš vai velmēts sniegs, tādēļ ierastās metodes slīdēšanas novēršanai šeit nedarbosies. Tieši pretēji – ja stūre akvaplanēšanas brīdī tiek griezta, tad tiklīdz riepas atkal pieskaras ceļam, tās izraisīs asu saraustīšanos uz sāniem un sekojošo slīdēšanu. Tieši tas pats attiecas uz riteņiem, kas bloķēti ar bremžu pedāli. Tādēļ optimālais scenārijs akvaplanēšanas novēršanai ir bremzēšana ar motoru, nemainot stūres rata stāvokli. Ja automašīna “peld”, ir nekavējoties jānoņem kāja no gāzes pedāļa un jāizvairās no pēkšņu kustību veikšanas, gaidot, kad atjaunosies riepu saķere un kontrole pār automašīnu.

Pastāv vēl viena nianse – bieži vien akvaplanēšanas process nenotiek ar visiem riteņiem uzreiz, bet tikai ar vienu vai diviem, piemēram, ja automašīna iebrauc peļķē ar vienu sānu. Šajā gadījumā ir divtik svarīgi stingri turēt stūri un saglabāt mieru: strauji palielināta pretestība pusē, kas atrodas peļķē, var pagriezt automašīnu un pat “izvilkt” stūri no rokām, bet strauja bremzēšana šajā gadījumā var pagriezt to citā virzienā – tajā, kur nebūs ūdens, bet labāka saķere, taču var būt arī šķērslis – koks, stabs vai cita automašīna. Tāpēc vispārējais scenārijs paliek nemainīgs: ja redzi, ka priekšā ceļš ir slapjš, savas un līdzcilvēku drošības labad samazini ātrumu un nemēģini griezt stūri vai strauji bremzēt. 

Gjensidige Latvija speciālisti atgādina – kad automašīna kļūst nekontrolējama, autovadītājiem ir raksturīgi pieņemt impulsīvus lēmumus, rezultātā apdraudot savu un citu drošību. Lai gan saskarties ar to, kas ir akvaplanēšana var būt visai biedējoši un nepatīkami, galvenais ir censties saglabāt mieru arī tik augsta stresa apstākļos, jo tikai tā būs iespējams pieņemt pārdomātus un racionālus lēmumus ekstremālu apstākļu pārvarēšanā.

Drošība pirmajā vietā 

Lai arī akvaplanēšanu ir iespējams novērst, pieturoties pie pareiza rīcības plāna, daudzos gadījumos riskus un to sekas diemžēl nevar paredzēt, tādēļ iesakām jau laikus parūpēties par savu drošību, iegādājoties apdrošināšanas polises. Atceries, ka OCTA (obligātā civiltieiskā transportlīdzekļa apdrošināšana) ir nepieciešama ikvienam braucējam, taču ir vērts apsvērt domu arī par KASKO (brīvprātīgā transportlīdzekļa apdrošināšana) polises iegādi. Viena no būtiskākajām priekšrocībām – zaudējumu segšana, neskatoties uz to, kurš ir bijis ceļu satiksmes negadījuma izraisītājs. 

Gjensidige KASKO polisē tiek ietverta vairāku risku apdrošināšana: 

  • transportlīdzekļa bojājumi, iekļūstot ceļu satiksmes negadījumā;
  • transportlīdzekļa eksplozija vai aizdegšanās; 
  • dabas stihiju un dzīvnieku izraisīts kaitējums;
  • auto apzagšana vai nozagšana un citi riski.  
Noskaidrojām to, kas ir akvaplanēšana, kas to izraisa un kā pareizi rīkoties, nonākot tik bīstamā situācijā uz ceļa. Vienmēr parūpējies par savu, līdzcilvēku un transportlīdzekļa drošību uz ceļa, izvēloties Gjensidige OCTA un KASKO apdrošināšanas polises!

Par ADB Gjensidige:

ADB Gjensidige Latvijas filiāle ir Norvēģijas vadošās apdrošināšanas kompānijas meitas uzņēmums, kas šogad atzīmē 27 gadu jubileju. Gjensidige Latvija viena no TOP vadošajām apdrošināšanas kompānijām Latvijā, un tā piedāvā visus nedzīvības apdrošināšanas veidus. Gjensidige Latvija piedāvā saņemt konsultācijas, piedāvājumus, pieteikt atlīdzību vai iegādāties visa veida nedzīvības apdrošināšanu internetā (gjensidige.lv), kā arī 17 pārstāvniecībās un klientu apkalpošanas centros visā Latvijā.